Motorsykkel – ikke alltid en billig hobby

En hobby er god å ha for de fleste, men det er ingen tvil om at det er forskjeller på hva en hobby kan koste. En av de litt dyrere variantene er motorsykkel. Det er mange kvinner og menn som velger å ha motorsykkel som hobby, og det kan fort vise seg å koste mer enn det man kanskje hadde regnet med.

 

Løpende utgifter og reparasjoner

motorsykkelSelve innkjøpet av motorsykkelen når man begynner med denne hobbyen, er jo en utgift i seg selv. Det koster en god del å kjøpe en motorsykkel, og man må selvfølgelig ha lappen i orden for å få noe glede ut av den. Lappen og innkjøp er likevel engangsbeløp som betales. Det ikke mange tenker over, er de utgiftene som kan komme på løpende bånd når man først har gått til innkjøp av en motorsykkel. Det er lurt å sette seg inn i det å ta ordentlig vare på en motorsykkel, slik at man kanskje reduserer sjansene for å få noen ufrivillig store utgifter. En stor reprasjon på en motorsykkel kan fort koste mye. Det er selvfølgelig lurt å ha en forsikring som kan være med på å dekke noen av de store utgiftene.

 

Når man har drevet med motorsykkel en stund, kan det være at man kan utføre små reparasjoner selv på egen gårdsplass. Det er mye som kan gjøres på egen hånd, så lenge man vet hva man gjør. Noen av de følgende vedlikeholdsarbeidene kan gjøre selv:

 

  • sjekke lys og dekk – og ved slitasje må dekk byttes
  • gå over skruer og muttere, ettersom ting kan løsne
  • lagre og mekaniske overføringer må sjekkes og smøres

 

moto reprasjonDette er tre punkter som er enkle å sjekke selv på motorsykkelen. Det er også flere ting som kan gjøres selv, men som kan kreve litt mer kunnskap. Ved mistanke om lekkasje på motorsykkelen bør fagfolk kontaktes med en gang, slik at det kan bekreftes eller avkreftes. En annen ting som er viktig å huske på, er hvordan motorsykkelen blir oppbevart på vinterstid. Hvis motorsykkelen står ute i kulden, må oljen byttes før motorsykkelen kan tas i bruk igjen om våren. Hvis motorsykkelen står inne om vinteren, er ikke dette nødvendig, og oljen må bare byttes i henhold til vanlig serviceoppfølging. Batteriet kan også fort tappes i løpet av vinteren, og det kan være lurt å ha vedlikeholdslading på det, slik at det ikke går helt tomt. Det er også noen ting som kan renses istedenfor å byttes, slik som bensinfilter og luftfilter. Dette bør sjekkes med jevne mellomrom og byttes ved tegn til slitasje. Les mer om dette her.

 

Det kan føles som mye å sette seg inn i når man blir motorsykkeleier, men ved å sette av litt tid vil mye av kunnskapen komme etter hvert. Har du mulighet til å melde deg inn i en motorsykkelklubb, kan det også være positivt. Her vil du ha noen å utveksle erfaringer og tips med. Det kan også være en fordel å dra nytte av kunnskapen til andre i klubben. Hvis man reparerer motorsykkelen for hverandre, kan man også hjelpe hverandre å holde utgiftene nede.